Engelli İstihdam Politikaları ve Çözüm Önerileri


Engellilerin her geçen gün kartopu gibi büyüyen sorunları-
nın çözümü için farklı öneriler geliştirilebilir ve projeler üretile-
bilir. Bu çalışmamızın sonunda bize göre uygulanabilir çözüm
önerilerine yer vermekte yarar vardır:
  a. Çalışma yaşına gelmiş özürlü gençlere götürülecek hiz-
metleri ayrıntılarıyla belirleyecek bir çalışma grubu oluşturul-
malıdır.

   b. Çalışma yaşına gelmiş her yetişkinin eğitim hakkı vardır.
Sağlıklı insanlarla özürlüler arasında hiçbir ayırım yapmamak,
sağlıklı insanlara sağlanan, sağlanacak olan imkân ve fırsatlardan
özürlülerin de yararlanmasını sağlamak gerekmektedir.
   c. Özürlülerin eğitimi ve onlara götürülecek hizmette bi-
reysellik esastır. Birbirinin tıpkısı olan iki özürlü insanı bulmak
mümkün değildir. Bu bakımdan ihtiyaç tespitinde, hizmet plan-
lamasında, uygulamada, yöntem ve araç seçmede her özürlü bi-
reyin özelliği göz önünde tutulmalıdır.
    d. Özürlü bireylerin mümkün olduğu kadar normal akran-
ları arasında çalışmalara katılması esastır. Bu ilkeye uyulduğunda
özürlü, normallerle bir arada, normaller de aralarında bir özür-
lüyle yaşamayı öğrenir.
   e. Özürlü bireylere hizmet saplamada özrün erken farkı-
na varılması, ihtiyaçlarının erken belirlenmesi ve karşılanması,
özürlünün gelişimini olumlu yönde etkileyen önemli hususlar-
dan biri olmaktadır.
f. Özürlülere verilecek hizmette süreklilik esastır. Özürlü
bireylerin ne zaman özürlü hale gelirse gelsin özürlü olduktan
sonraki özürlü hizmet ihtiyacı süreklilik gösterir. Bu bakımdan
hizmetlerin planlanması ve uygulanmasında yanlışa düşülme-
mesi gerekir.
    g. Hizmeti özürlünün ayağına götürmek esastır. Özürlü
bireye sağlanacak herhangi bir hizmet için onu hizmet mahal-
line çağırmak ve beklemek yerine, olabildiğince onun ayağına
götürmek daha yararlıdır.
    h. Özürlü bireylere götürülecek hizmetlerde işbirliği ve
koordinasyon esastır. Özürlülerin bakım, tedavi, eğitim, reha-
bilitasyon, iş, kredi, burs, sosyal faaliyet vb. gibi hizmetleri bir-
den çok bilim dalını, birden fazla kurumu ilgilendirmektedir.
Bunlar arasında iş birliği ve koordinasyon düşünülmediğinde,
daha doğrusu sağlanmadığında bazen boşluklar kalmakta, kimi
zaman da gereksiz hizmet tekrarları olmaktadır.
   i. Özürlü bireylerin hizmetlerinin tek elden planlanması
esastır.
   Sonuç itibariyle, 4857 Sayılı İş Kanunu’nun özürlülerin is-
tihdamı ile benimsemiş olduğu sistem, eski kanuna nazaran ileri
durumdadır. Ancak geliştirilmeye de ihtiyacı vardır.
   Çözüm, tek taraflı değil, iki tarafın da (özürlü-işveren) çı-
karları arasında bir denge sağlanarak, tüm toplumun çıkarları
gözetilerek üretilmelidir. İşverenlerin de özürlü istihdamında
karşılaştıkları problemlerin devlet tarafından üstlenilmesi ile
teşvik sisteminin yaygınlaştırılması ve bütün bunlardan sonra
denetimlerin daha da artırılması, özürlü istihdamının istenen
seviyeye çıkarılmasını sağlayabilir.

Tüm bu olumsuzlukları en aza indirmek için hâlâ yapılacak
şeyler var:
   - Engellilerin eğitilerek topluma kazandırılması; bu engelli-
nin üreten insanlar olarak toplumda saygın bir yer edinmesini
sağlayacaktır.
   - Toplumda özürlü bilincinin oluşturulması için eğitilmesi;
engelliye karşı var olan önyargıların ortadan kaldırılmasını ve de
engelliyle hayatı paylaşmada engelleri ortadan kaldıracaktır.
   - Var olan özrün ilerlemesinin durdurulması ve olabilecek
özürlerin engellenmesi için insanlara bu konuda kapsamlı eği-
tim verilmelidir.



Yorumlar